Spożywanie nadmiaru tłuszczów wielonienasyconych
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

Spożywanie nadmiaru tłuszczów wielonienasyconych, utrzymują­cych niski poziom cholesterolu, też nie jest rozsądne. Wyniki badań wskazują, że mogą one wchodzić w reakcję z tlenem, również stymulując powstawanie wolnych rodników. Tak więc niskotłuszczowa dieta o ni­skiej zawartości cholesterolu (organizm jest w stanie samodzielnie wy­tworzyć niezbędną jego ilość), zawierająca więcej nasyconego niż nienasyconego oleju sprawi, że organizm szczęśliwie przebrnie przez lata wieku dojrzałego.

Większość żywieniowców zaleca stosowanie diety, w której 30 procent (lub mniej) wszystkich kalorii pochodzi z tłuszczu, po jednej trzeciej z każdej z poszczególnych grup – wielonienasyconeej, jednonienasyconej i nasyconej.

Olej z wiesiołka lub ogórecznika bardzo skutecznie obniża poziom cholesterolu oraz ciśnienie krwi, dwa podstawowe czynniki ryzyka cho­rób serca. Zawarty w nim kwas gammalinolenowy pomaga syntetyzować „dobre” prostaglandyny, tak korzystnie wpływające na stan zdrowia. Olejek z wiesiołka sprzedawany jest w postaci kapsułek w sklepach ze zdrową żywnością, zielarskich i aptekach. Do możliwych skutków ubo­cznych jego stosowania należą bóle głowy i ospałość. Przy wystąpieniu takich objawów należy przerwać przyjmowanie tego specyfiku.