Wszelkiego rodzaju rozrywki online jak kasyna oferujące darmowe gry automaty barowe, gry online, serwisy streamingowe to obecnie żyły złota. Przy odpowiedniej strategii można całkiem dobrze zarabiać na internetowych klientach. Nie dziwi nas zatem fakt, że właśnie Amazon ogłosił wykupienie Wondery, dzięki czemu chce rzucić wyzwanie Spotify w dziedzinie podcastów.
Czym jest Wondery?
Wondery to znana i ceniona amerykańska sieć podcastów, która została uruchomiona w 2016 roku przez Hernana Lopeza przy wsparciu 20th Century Fox. Głównym celem serwisu jest organizowanie i tworzenie programów audio zwłaszcza dla użytkowników mobilnych. Już na przełomie 2018 i 2019 roku Wondery znalazł się w pierwszej piątce najpopularniejszych stron z podcastami. W grudniu 2018 roku zarejestrowano ponad 40 milionów pobrań/odtworzeń materiałów. W ciągu kilku lat Wondery stało się jednym z gigantów, który zaczął nawiązywać współpracę z twórcami, stacjami z różnych krajów na świecie. Można w nim znaleźć tak znane i cenione programy jak: Dirty John, Even The Rich, Dr. Death, The Shrink Next Door, Business Wars, American Innovations, Tides of History, Generation Why.
Duża transakcja Amazonu
Praktycznie do końca 2020 roku Wondery pozostawał jedną z ostatnich dużych niezależnych sieci podcastów. Jednak wkrótce serwis ma stać się własnością Amazona. Firmy ogłosiły na koniec tego roku transakcję przejęcia, kończąc spekulacje na temat tego, kto może ostatecznie kupić sieć, która jest znana z wielu ciekawych i oryginalnych podcastów. Mówiło się o tym, że także Apple i Sony były zainteresowane przejęciem Wondery.
Amazon oficjalnie nie ujawnił ceny nabycia, chociaż wcześniejsze raporty Bloomberga i The Wall Street Journal sugerowały, że wartość Wondery wynosiła co najmniej 300 milionów dolarów. Wondery po przejęciu przez tego giganta technicznie może stać się częścią Amazon Music. Oficjalny serwis muzyczny Amazonu uruchomił wsparcie dla podcastów we wrześniu tego roku. Nie da się ukryć, że przejęcie Wondery pozwoli Amazonowi ze Spotify, które jest nie tylko najpopularniejsze w branży, lecz także od ponad roku przejmuje całe sieci i samych twórców. Amazon twierdzi, że jako nowy właściciel nie wpłynie na istniejące programy – będą one nadal dostępne za pośrednictwem Wondery. Amazon ma również nadzieję, że kupno Wondery znacząco przyspieszy rozwój i ewolucję podcastów, udostępniając twórcom, prowadzącym i wciągającym wrażeniom jeszcze więcej słuchaczy na całym świecie.
Nie jest wykluczone, że w 2021 roku Amazon Music prawdopodobnie będzie mocno promować programy Wondery w porównaniu z innymi swoimi muzycznymi ofertami, co sprawi, że przeznaczy na nie jeszcze więcej wydatków marketingowych.
Streaming coraz silniejszy
Już od lat można było mówić o coraz większym znaczeniu serwisów streamingowych. Rosły one z roku na rok, jednak dopiero 2020 rok pokazał, jak wielką mają moc i możliwości. W przypadku samego Spotify firma notowała rekord za rekordem i jest obecnie dominatorem w tym zakresie. Nie można jednak zapominać, że czekają na nas także inne serwisy jak Amazon Music, Apple music, Tidal, Deezer. Notują one wzrosty liczby subskrybentów, dochody.
Na podobnej płaszczyźnie mamy przecież do czynienia z serwisami wideo. Już teraz możemy korzystać z Netfliksa, HBO GO i MAX, Prime Video, Disney+, jak i szeregu serwisów VOD z filmami i serialami. Pokazuje to tylko, że coraz bardziej przestawiamy się z tradycyjnych form jak radio i TV, właśnie na serwisy online.